طراحی سایت کاربر پسند در وب سایت های پیشرو

گاهی توجه کردن زیاد به زیبایی در طراحی سایت باعث می شود که ما تجربه کاربر( UX ) و راحتی مخاطب، در هنگام کار با وب سایت را فراموش کنیم. گاهی اوقات پیدا کردن یک قسمت برای خود ما که، سایت را طراحی کرده ایم هم سخت است، دیگر چه برسد به مخاطبینی که قرار است از سایت استفاده کنند. و وقتی چنین مشکلی پیش میاید باید یقین داشته باشیم که چیزی در طراحی ما مشکل دارد. در این مقاله قصد داریم تجربه کاربری (UX) که سایت های بزرگ و معروف از آن ها استفاده می کنند را معرفی کنیم.

تک صفحه

Gmail یکی از بهترین نمونه های این نوع طراحی است، در این نوع طراحی، زمان شما اصلا صرف جلو و عقب کردن صفحه نمی شود. Gmail از روزی که آمد تا به امروز امکانات خیلی زیادی را ارایه کرده ولی به صورتی این امکانات را در یک صفحه قرار داده که شما به راحتی به هر چیزی که نیاز دارید دسترسی پیدا میکنید و هیچوقت نیاز پیدا نمیکنید که یک قسمت از آن را در یک پنجره جدید باز کنید.

مطالب مرتبط

این که، سایتی طراحی کنید که مخاطبان در اولین برخورد با آن، جذب شوند شاید کار سختی باشد ولی سخت تر از آن این است که آن مخاطب که در نگاه اول جذب سایت شما شده برای چند دقیقه هم که شده سایت شما رو مرور کند و از یک صفحه آن به صفحه دیگر برود. همه ما در جستجوی گوگل با سایت هایی مواجه شده ایم که بعد از خواندن مطلب مورد نظرمان در آن، خیلی سریع صفحه را می بندیم و به سراغ بقیه کارمان می رویم ولی از طرف دیگر با سایت هایی مواجه شده ایم که بعد از این که مطلب مورد نظرمان را میخوانیم، در گوشه و کنار سایت مطلب دیگری چشم ما را میگیرد و هر صفحه ای از آن سایت را که باز میکنیم بعد از مطالعه آن چشممان به مطلب دیگری می افتد که برایمان جالب است، بیشتر سایت های خبری بزرگ در انتهای هر مقاله یا قسمتی از سایت که مخاطب متوجه آن باشد مطالب مرتبطی را نشان می دهند که تا حدودی به مطلبی که اخیرا خوانده ارتباط دارد و باعث می شود که مخاطب بعد از دیدن صفحه سراغ دیگر صفحه ها هم برود.

 

منوهای بازشونده

امروزه طراحی سایت مدرن تا حد زیادی به سمت مینیمالیست شدن و طراحی ساده و تمیز رفته است ولی بزرگترین مشکل این طراحی شاید این باشد که چیزهای کمی در صفحه هستند و باعث می شود که مخاطب همه امکاناتی که نیاز دارد را در صفحه پیدا نکند. ایده ای که سایت های بزرگ با طراحی های مینیمالیستی، از آن استفاده میکنند، منوهای باز شونده هست که معمولا به صورت سه خط افقی در گوشه ای از سایت نمایان است و می توان گفت که اکثر مخاطبان میدانند مفهموم آن چیست. می توان قسمت های زیادی از سایت که در طراحی مینیمالیستی و ساده حذف می شود را در آن قرار داد. که از نمونه طراحی سایت های معروف می توان به سایت Pinterest و  Spotify اشاره کرد.

OverflowMenu_Pinterest

اخیرا دیده شده

بهترین نمونه از این نوع تجربه کاربری( UX ) سایت Amazon است. محصولاتی که شما اخیرا بازدید کرده اید را به شما نشان می دهد همچنین در کنار این محصولات بر اساس چیزهایی که تا به حال خریده اید یا در سایت مشاهده کرده اید به شما پیشنهاد می دهد. از این نوع تجربه کاربری بیشتر در سایت های تجاری و فروش محصولات استفاده می شود. همچنین در شبکه های اجتماعی و سایت های پخش موسیقی و ویدیو از این نوع رویکرد UX استفاده می شود.

صفحه های تمام نشدنی ( Infinite Scroll )

سایت هایی که مطالب بسیار زیادی دارند و یا یک مجموعه زیادی از عکس و محصولات را نشان کاربر می دهند از این نوع تجربه کاربری استفاده میکنند. در نظر بگیرید که وقتی فیسبوک رو چک می کنید به پایین ۱۰ پست که میرسید صفحه بندی (pagination) وجود داشت. شما هر بار چند صفحه را چک میکردید و چند پست را نگاه می کردید و الان که خود به خود پست ها به انتها، اضافه می شوند چند پست را می بینید. همین مثال کافی است تا درجاهایی که امکان این قضیه وجود دارد از این نوع طراحی سایت و UX استفاده کنید.

منوی ثابت

امروزه خیلی از وب سایت ها از این نوع منو استفاده می کنند مخصوصا وبسایت هایی که از infinite scroll بهره می برند. در این صورت کاربر لازم نیست حتما تا بالای صفحه بیاید تا به منو دسترسی پیدا کند و همین می تواند عاملی باشد تا کاربر صفحه های بیشتری را ببیند.

منوی ثابت


بازدید
Fatal error: Call to undefined function echo_views() in /home/newwebsi/public_html/wp-content/themes/wpmarket/single.php on line 65